VÄLKOMMEN HIT!







söndag 5 februari 2012

Myskjol och linneklänning

Lidit av inspirationsbrist i år igen efter julmarknaderna. Lovat mig själv att nästa jul ska jag INTE sälja på marknader. Känns tyvärr som om det tar mycket mer än vad det ger. Jag tar helt enkelt ut mig för mycket, så det är helt enkelt inte värt det!Så ni som läser bloggen påminn mig gärna nästa år :)

Den här rutiga kjolen i jättemjuk och skön velour sydde jag åt dottern i januari. Inget invecklat och väldigt snabbtsytt, men en högst användbar kjol! Mönstret var ur en Allt om handarbete-tidning, men egentligen skulle nog inget mönster ha behövts. Modellen var så pass simpel.. Dottern blev glad när hon fick den och använde den sedan flera dagar i skolan.


I höstas var jag till Seinäjoen Käsityömessut och köpte där en bit av ett härligt grönt linnetyg. Jag var dock tyvärr litet för snål, skulle nog ha fått vara kanske 20 cm till av tyget. Nu måste jag kapa bort litet av längden, lämna bort utanpåfickorna, skarva bakstycket upptill vid hängselbanden, skarva alla infodringar, skarva bandet som är mitt bak på ryggen.. Tillklippningen avklarade jag redan i oktober, men det gick ända till januari innan jag kom mig för att sy ihop delarna. Trodde allt gick bra, men sedan då jag skulle prova den (tack o lov så provade jag INNAN den var helt klar) så märkte jag att den ju var alldeles för stor! Utgick från måtten då jag valde storlek och kom till att jag skulle ha storlek 42. Litet fundersam, st. 40 brukar räcka, men tänkte att jag måste väl tro på måttabellen. Men nej!! Den var fruktansvärt vid över bysten och stod rakt ut mitt bak upptill vid ryggen/nacken :( Då var jag inte alls glad, blev att sprätta och sy in mycket! Måste också sy en söm mitt bak för att få bort den extra vidden. Blev mycket extra jobb, men det var det värt för jag blev riktigt nöjd med slutresultat!!

Tydligen något krångel med kameran, bilderna gick ej att öppna.. Måste försöka igen en annan dag!

Inga kommentarer: